Digital clock

Friday, October 25, 2013

KUIH LIDAH BUAYA KEGEMARAN SAYA

Saya ingin abadikan kenangan
bersama mak membuat Kuih Lidah Buaya...
Saya tak pasti apa orang lain panggil kuih ni,
 kalau orang banjar ada yang sebut "Kuih Balung Hayam"...
 
Suatu hari, masa balik kampong, saya teringin nak makan kuih ni. Mak ok saja bila anak-anak nak makan tu dan ini. Mak kata mak akan susah hati kalau tak buatkan makanan yang anak-anak dah sebut... Walau sesuntuk manapun masa, mak akan cuba sediakan.
 
Semasa buat kuih ni, saya tak kan lupa kata-kata Muhammad yang membuatkan mak, saya dan kakak
geli hati...
 


 
Semasa mak buat kuih ni, Muhammad adalah pembantu yang setia memerhatikan mak menguli tepung tu...
Tetapi lepas tu dia pergi main ke depan...
 


"Nak rasa sikit tok..."
 



Bila kembali semula... Muhammad tengok tepung tadi dah jadi bulat-bulat... Bukan main terkejut sungguh muka dia.. dan ayat yang keluar dari mulut dia...
 
"Hahhh... Dah Jadi Batu"
 






Muhammad pun nak ambil bahagian membuat kuih ni...
 


 
Kuih ni perlu dikukus...
 

 
Hasilnya... Kuih Lidah Buaya / Kuih Balung Hayam ...
a.k.a. Kuih Koci...
 
Apa pun dari air tangan mak,
semua sedappp...
 


1 comment:

  1. sedapnya nampak kuih ni. thanks for sharing the recipe. boleh la saya cuba buat kuih ni. jarang nampak kuih ni dijual.

    ReplyDelete