Digital clock

Thursday, June 20, 2013

Peti Ais Busuk

Dah habis bercuti dapat habuan pertama bila masuk dalam rumah
 yang ditinggalkan selama 14 hari sebelum ni.
Buka saje pintu rumah... Perghhhh... Ada tikus mati ker???
Cek tengok semua bilik, ruang tamu & dapur, ok jer.
 Apa yang bau tak best ni.
Buka peti ais... Masya-Allah. Banyak pertumbuhan alga dan protozoa. 
Rupanya letrik rumah saya mati masa kami tinggalkan bercuti. 
Ni yang tak best nyer rumah ni, kalau petir kuat sikit je, 
mesti dia tendang jatuh fius box tu.
Dah la penat, bertambah la penat nak cuci peti ais ni...



Semua barang dalam ni kena buang. 
Tak nak susah-susah nak fikir membasuh bagai masa tengah penat ni.
Campak saje dalam tong sampah. Tak sakit mata saya ni.
Ikan-ikan yang dah berulat tu rasa nak termuntah tengok. 


Jenuh nak cuci ni, semua kawasan nak kena sental.





Ni baru bahagian atas.


Bahagian bawah jangan katalah... tempat penternakan ulat.
Nasib baik tak banyak ikan yang tinggal.


Nasib baik ada Febreeze.. Dapat la kurangkan sikit bau busuk tu. 
Guna Syampoo rambut pun membantu juga menghilangkan bau ni. 
Cuci ni, bukan 7 kali air bersih lagi dah. Air sekolah pun belum tentu cukup.




Siap juga saya menyental... Sampai silap-silap pasang.
 Cabut laju jer, bila nak pasang balik terkial-kial.
Ada juga hikmah nyer jadi macam ni.
 Kalau tak, tak pernah saya menyental segigih ini.
Baru la nampak macam peti ais baru.


 Nasib baik ada beli buah-buahan masa kat sekinchan tadi. 
Makan buah sajelah masa ni...


Letak pandan sikit... Ingat ni durian apa. 
Tak pelah.. Janji ada bau pandan sikit.

Dah siap menyental peti ais, nak membasuh 3 bakul baju pulak... 
Penat giler. Masa tengah cuti... tak hengat.

No comments:

Post a Comment