Digital clock

Wednesday, December 12, 2012

Sambal Pecal Resepi Bonda

Hari minggu tadi, "Bos Besar" bagi aku cuti 3 hari...
Oh.. best nyer.. aku balik kampung bermesra dengan mak dan abah tercinta...



Bila dah balik kampung ni.. macam-macamlah aktiviti yang tak dirangcang dibuat..
antaranya.. membuat sambal pecal..
Sekarang ni semua dah moden.. pakai blender jer... krenggggggg.. dah siap..

Tapi mak aku ni, tak nak guna benda tu, katanya, nanti berminyak.. padat sangat..
Dia suka guna tradisional.. tumbuk sendiri gunakan tulang empat kerat nya..
Walaupun.. mak ni dah nampak uzur.. tapi tulang mak lebih kuat dari aku...
tulang aku yang dah uzur.. sian aku...

Mak memang pandai buat sambal pecal... 
Orang yang setia memakannya adalah abah aku yang tampan tu...
Kalau bagi abah sambal pecal buatan orang lain, 
dia boleh tahu.. itu bukan buatan isteri tercintanyer..
ada saje yang dikomplennyer... :)


***********
Ini adalah bahan-bahan untuk membuat sambal pecal..
 semua bahan-bahan ni hendaklah digoreng terlebih dahulu sebelum ditumbuk...




Campurkan semua bahan tadi ke dalam lesung tumbuk...


Masukkan setengah peket gula...


Mak aku yang manis dan gagah perkasa sedang menumbuk sambal pecal di dalam lesung..

Mak kata.. lesung kayu tu abah yang buat sendiri...
Panjang betul umur lesung ni...
kalau jual kat muzium ni agak-agak ada harga tak?


Oh.. ada budak kecil nak tolong bantu....

Muhammad : Atokkk.. buat apa tu? Boleh adik tolonggg...?


Muhammad :  Adikk tolongg dudukkk ya tokkk...

Aku : Sabor jelah Muhammad ni.. memang nak kena tumbuk ponggong nyer tu...


Nampaknyer.. ada orang nak bantu juga.. sambil dukung anak...
Tapi sekejap jer..
Tak de sape boleh lawan tumbukan mak yang power tu... 


Inilah hasilnyer tumbukan mak ... 
Sambal Pecal Resepi mak yang  kami sekeluarga suka...

Sebelum balik ke rumah.. Mak bekalkan aku sambal pecal ni... Hoo..Hoo..
Jangan jelez kakak-kakak lain yang tak dapat tu...

2 comments: