Digital clock

Wednesday, February 6, 2013

Bila Aku Mula Pandai Memasak

Aku nak cerita pasal "Memasak"
Masa aku kecil dulu, akulah anak yang tak pandai masak.
Hidup aku dulu (masa kecil) memang sangat tak berhati perut ;)

 Mak dan abah aku seorang petani. 
Rumah aku terletak di dalam kawasan sawah padi.

(Inilah kampung halaman aku - Teratak Bonda)

Bila waktu tengahari. Aku akan jerit ke sawah...
" Mak... dah tengahari. Bila nak masak........." 


Macam si tanggang pulak dah bila aku kenangkan...


(Gambar Hiasan - Carian Google)

Macam nilah lebih kurang mak bila aku jerit. Mak berpaling dan mak kata...
"Ha...ha... Nanti sekejap lagi mak balik masak. Sikit je lagi ni...
Sungguh aku tak reti masak.

Pernah 1 hari aku nak tunjuk teror kat abah. 

Bila abah balik dari bendang, aku buatkan cucuk bawang.

Ala.. Senang aje... Letak tepung + telur sebiji + Air + Bawang potong-potong + garam.

Dengan bangga nye aku letak depan abah lepas penat balik dari bendang. 
Bukan sepinggan aku buat, memang dari kecil aku ni tamak... 
2 pinggan cucuk bawang aku buat..

Bila abah gigit.... aku tengok terkebil-kebil mata abah...
 Tetiba abah tanya aku... "Ko guna tepung apa?"

Dengan rasa tak bersalah. aku kata "Tu tepung kat dalam bekas tu". 
Rupanya aku guna tepung beras... hehe
Aku ingat tepung sama je... rupanya tepung ni ada macam-macam jenis juga ya.

Lagi story pasal memasak ni... 
Masa aku kecil dulu, aku paling tak suka kakak-kakak aku balik...
Bila dia balik dia mesti suruh masak. 
Dari dapur dia jerit sampai depan rumah boleh dengar :
"OOiiii anak-anak dara... turun la ke dapur..."
Itu dulu la.. sekarang diorang memang kakak
 yang terbaik dan sangat aku sayang...;)

Berbalik story aku masa sekarang...
Bila dah besar ni tentulah aku pandai memasak dah. 
Bukan susah pun. Campak-campak je...
Mak mertua aku pun puji aku pandai masak. Kembang kuncut hidung aku...

Untuk pertama kalinya dalam hidup aku selama ini,
 minggu lepas aku masak Western Food kat rumah dengan menggunakan 
Ikan Panggang Ajaib... Ajaib la sangatttt yerr...


Dengan benda ni.. Kerja memanggang menjadi mudah dan cepat...
(Macam iklan pulak ayat ni kan)

Hasil nyer... Tadaaaa...


 Masakan ni aku namakan dia - Lambadaa Mushroom Source

Pandai kan aku masak... Kira ok la kan dari tak pandai langsung macam dulu.

Suami aku kata, pas ni makan kat rumah jelah mama masak.

Begitulah kalau nak ikat suami... Ikat perut dia...;)

No comments:

Post a Comment